(Из сборника: Житие протопопа Аввакума. Житие инока
Епифания. Житие боярыни Морозовой. Статьи, тексты,
комментарии. - СПб: Глаголъ, 1993. - 240с.
Звездочки в тексте - ссылки на комментарии; см. их
в конце текста.
60-61
Аз же, помоляся и престол поцеловав,
благословил ризы рукою, и, приступив,
их пощупал, а оне висят по-старому на месте. Аз же, взяв
книгу, и вышел ис церкви с миром. Таково то бесовское
ухищрение к человеком.
Еще скажу вам о жертве никониянской. Сидящу ми в
темнице, принесоша ми просвиру вынятую со крестом Христовым.
Аз же, облазняся, взял ея и хотел потребить наутро,
чаял, чистая, православная над нею была служба, понеже
поп старопоставленой служил над нею, а до тово он поп
по новым служил книгам, и паки стал служить по-старому,
не покаявся о своей блудне.
Положа я просвиру в углу на месте и кадил в правило
в вечер. Егда же возлег в нощь-ту и умолкоша уста
моя от молитвы, прискочиша ко мне бесов полк, и един,
щербат, чермен, взял меня за голову и говорит: "Сем-ко
ты сюды, попал ты в мои руки!" - и завернул мою голову.
Аз же, томяся, еле-еле назнаменовал Исусову молитву,
и отскочиша, и исчезоша беси. Аз же, стоня и охая, недоумеюся:
за что меня бес мучил? Помоля Бога, опять повалился.
Егда же забыхся, вижу на некоем месте церковь
и образ Спасов, и крест по латыне написан, и латынники,
иным образом приклякивая, молятся по-латынски. Мне
же некто от предстоящих велел крест той поцеловати. Аз
же егда поцеловах, нападоша на мя паки беси и зело мя
утрудиша; аз же после их встащился, зело разслаблен и
разломан, не могу и сидеть. Уразумел, яко просвиры ради
от бесов обруган. Выложил ея за окошко, и нощ ту и
день препроводил в труде и немощьствуя, разсуждая, что
сотворю над просвирою.
Егда же прииде нощ другая, по правиле возлегшу ми,
и, не спя, молитвы говорю. Вскочиша бесов полък в келью
мою з домрами и з гутками, и один сел на месте, идеже
просвира лежала, и начаша играти в гутки и в домры; а я
у них слушаю, лежа; меня уж не тронули и исчезоша. Аз,
после их возстав, моля Бога со слезами, обещалъся жжечь
просвиру ту, и прииде на мя благодать Духа Святаго; яко
искры во очию моею блещахуся огня невещественнаго, и
сам я в той час оздравел * благодатию духовною сердце
мое наполнилося радости. Затопя печь и жжегше просвиру,
выкинул и пепел за окошко, рекох: "Вот, бес, твоя от твоих
тебе в глаза бросаю!"
И на ину нощ един бес, в хижу мою вошед, походя и
ничево не обрете, токмо четки из рук моих вышиб и исчезе.
Аз же, подняв чотки, паки начал молитвы говорити.
И во ино время, среди дня, на полу в поддыменье лежа,
опечалихся креста ради, что на просвире жжег, и от печали
запел стих на глас третей: "И п е ч а л ь м о ю п р е д
н и м в о з в е щ у"*, а бес во ино время на меня вскричал
зело жестоко больно. Аз же ужасся и паки начах молитвы
говорити. Таже во ину нощ забытием ума о кресте том
паки опечалихся и уснух, и нападоша на мя беси, и паки
умучиша мя, яко и прежде. Аз же разслаблен и изломан,
насилу жив, с доски сваляся на пол, моля Бога и каяся о
своем безумии, проклял отступника Никопа с никонияны,
и книги их еретическия, и жертву их, и всю службу их, и
благодать Божия паки прииде па мя, и здрав бысть.
Виждь, человече, каково лепко бесовское действо християном!
А егда, бы съел просвиру ту, так бы меня, чаю,
и задавили беси. От малаго их никониянъскаго священия
таковая беда, а от большаго агнца причастяся, что получишь?
Разве вечную муку. Лутче умереть не причастяся, нежели
причастяся осуждену быти!
О причастии святых Христовых непорочных Таин. Всякому
убо в нынешнее время подобает опасно жити и не без
разсмотрения причащатися Тайнам. Аще ли гонения ради
не получиш священника православна, и ты имей у себя
священное служение от православных * запасный агнец, и
обретше духовна брата, аще и не священника, исповеждься
ему, пред Богом каяся.
<<
>>