(Из сборника: Житие протопопа Аввакума. Житие инока
Епифания. Житие боярыни Морозовой. Статьи, тексты,
комментарии. - СПб: Глаголъ, 1993. - 240с.
Звездочки в тексте - ссылки на комментарии; см. их
в конце текста.
6-7
Зри тричислено и се воспевание. Пространно пречистая Богородица,
протолковала о аллилуии, явилась Василию, ученику Ефросина
Псковскаго*. Велика во "аллилуии" хвала Богу, а от
зломудръствующих досада велика: по-римски Троицу святую
в четверицу глаголют, Духу и от Сына исхождение
являют*. Зло и проклято се мудрование Богом и святыми!
Правоверных избави, Боже, сего начинания злаго о Христе
Исусе, Господе нашем, емуже слава ныне и присно и во
веки веком. Аминь.
Афонасий Великий рече: "Иже хощет спастися, прежде
всех подобает ему держати кафолическая вера, еяже аще(6)
кто целы и непорочны не соблюдает, кроме(7) всякаго
недоумения(8), во веки погибнет. Вера же кафолическая сия есть,
да единаго Бога в Троице и Троицу во единице почитаем,
ниже сливающе составы, ниже существо разделяюще. Ин бо
есть состав Отечь, ин * Сыновен, ин * Святаго Духа, но
Отчее, и Сыновнее, и Святаго Духа едино божество, равна
слава, соприсносущно величество; яков Отец, таков Сын,
таков и Дух Святый". Вечен Отец, вечен Сын, вечен и Дух
Святый; не создан Отец, не создан Сын, не создан и Дух
Святый, Бог * Отец, Бог * Сын, Бог * и Дух Святый.
Не три бози, но един Бог, не три несозданнии, но един
несозданный; равне: вседержитель * Отец, вседержитель *
Сын, вседержитель * и Дух Святый; подобие: непостижим
Отец, непостижим Сын, непостижим и Дух Святый; не три
вседержители, но един вседержитель, един непостижимый.
"И в сей святей Троице ничто же первое или последнее,
ничто же более или мнее, но целы три составы и
соприсносущны суть себе и равны"*. "Особно бо есть Отцу
нерождение, Сыну же рождение, а Духу Святому исхождение,
обще же им Божество и царство"*.
Нужно бо есть побеседовати и о вочеловечении Бога
Слова к вашему спасению. За благость щедрот излия себе
от отеческих недр Сын, Слово Божие, в деву чисту
богоотроковицу, егда время наставало, и воплотився от
Духа Свята и Марии девы вочеловечився, нас ради пострадал,
и воскресе в третий день, и на небо вознесеся, и
седе одесную величествия на высоких, и хощет паки
приити судити и воздати комуждо по делом его, его же
царствию несть конца.
И сие смотрение(9) в Бозе бысть прежде, да же не создатися
Адаму, прежде, да же не вообразитися(10). Рече Отец
Сынови: "Сотворим человека, по образу нашему и по подобию".
И отвеща другий: "Сотворим, Отче, и преступит бо".
И паки рече: "О, единородный мой! О, свете мой! О, Сыне
и Слове! О, сияние славы моея! Аще промышляеши(11)
созданием своим, подобает ти облещися в тлимаго человека,
подобает ти по земли ходити, апостолы восприяти, пострадати
и вся совершити". И отвеща другий: "Буди, Отче,
воля твоя!" Посем создася Адам, и прочая. Аще хощеши
пространно разумети, чти "Маргарит", "Слово о
вочеловечении"*, тамо обрящеши. Аз кратко помянул, смотрение
показуя. Сице всяк веруяй в онь(12) не постыдится, а не
веруяй осужден будет и во веки погибнет, по вышереченному
Афонасию. Сице аз, протопоп Аввакум, верую, сице
исповедаю, с сим живу и умираю.
Рождение же мое в нижегороцких пределех, за Кудмою рекою,
в селе Григорове*. Отец ми бысть священник
Петр*, мати Мария, инока Марфа. Отец мой прилежаше
пития хмельнова, мати же моя постница, и молитвеница
бысть, всегда учаше мя страху божию. Аз же, некогда видев
у соседа скотину умершу, в той нощи воставше, пред
образом плакався довольно о душе своей, поминая смерть,
яко и мне умереть; и с тех мест обыкох по вся нощи молитися.
Потом мати моя овдовела, а я осиротел молод, и от своих
соплеменник во изгнаннии быхом. Изволила, мати меня женить.
6 - если
7 - без
8 - сомнения
9 - промысел
10 - быть сотворенному по образу Божию
11 - печешься Божественным промыслом
12 - в него
<<
>>